Jak má znalec při oceňování poznat významný turistický cíl?
Zjištěnou cenu stavebního pozemku pro obec nevyjmenovanou v tabulce č. 1 přílohy č. 2 oceňovací vyhlášky č. 441/2013 Sb. musí znalec vypočítat. To není vždy snadné.
Pravidla pro výpočet se nachází v tabulce č. 2 stejné přílohy. Jedním z šesti znaků, který určuje výši základní ceny, je hospodářsko-správní význam obce (znak č. 2). Do nejvyšší kategorie musí být zařazeny obce s významnými turistickými cíli. Jenže oceňovací vyhláška ani žádný jiný právní předpis nestanoví, jak má oceňovatel takový cíl poznat.
V tomto článku proto popisuji možné řešení.
Česká centrála cestovního ruchu (CzechTourism) se snaží o rozvoj cestovního ruchu v Česku. Z tohoto důvodu také podporuje značení významných turistických cílů podél pozemních komunikací. Pravidla pro jejich identifikaci a rozmístění dopravních značek "Kulturní nebo turistický cíl" jsou dnes obsažena v Metodickém pokynu Ministerstva dopravy, který je dostupný zde.
Přesná pravidla pro identifikaci a značení turistických cílů nejsou pro oceňovatele důležitá. Stačí, aby si uvědomili dvě věci:
- Metodický pokyn obsahuje výčet významných turistických cílů. Vedle běžných hradů, zámků, jeskyní a muzeí i méně typické (např. přírodní nebo krajinářská zajímavost či poutní místo). Seznam se každoročně aktualizuje. Cíl uvedený v metodice je podle mého názoru možné považovat za významný vždy, protože jinak by jako takový neměl být podle metodického pokynu vůbec označen.
- Avšak pravidla pro vymezení značených turistických cílů mohou současně zabránit označení cíle, který je pro turistický ruch významný. Výčet turistických cílů proto nelze považovat za taxativní (úplný). Při ocenění je tudíž možné považovat za takový cíl i ten, který v metodice uveden není. Nicméně znalec musí takové zařazení řádně odůvodnit (srov. text pod tabulkou č. 2).
Shodnou odpověď podává také dnes poněkud pozapomenutý dokument Ministerstva financí z roku 2017, kterým je Metodický pokyn považován za možné vodítko pro kategorizaci obce. Výstižné je také konstatování, že "turistický cíl přináší obci užitek, tzn., přispívá k jejímu rozvoji, zvyšuje podnikatelské aktivity a tím i zaměstnanost v obci a okolí."
Jakub Hanák