Ředitel ŘSD nemá pravdu. Vyvlastnění pozemku není výhodné

13.01.2014

Nový generální ředitel ředitelství silnic a dálnic Ing. Pavel Kočica v rozhovoru pro týdeník Euro (č. 2/2014: Lumpárny se tu nedějí) uvedl, že "se nedaří vykupovat pozemky, protože se snížily výkupní ceny. My nabízíme šedesát korun za metr, ale při vyvlastnění dostanou třeba stovku, každopádně více, než jim podle zákona můžeme nabídnout my. A tak raději čekají na vyvlastnění a celý proces se protahuje."

Pan ředitel se bohužel mýlí. Pravda je přesně opačná.

Od loňského února má totiž vlastník pozemku na základě § 3b odst. 1 zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, nárok na bonus k ceně pozemku ve výši až 100 % podle druhu pozemku. Pokud pozemek neprodá, následuje vyvlastňovací řízení, ve kterém mu náleží pouze náhrada odpovídající ceně pozemku.

Z opatrnosti je třeba připomenout, že ve vyvlastňovacím řízení není možné použít tzv. minimální ceny pozemků pro dopravní stavby, které stanovuje Ministerstvo financí (viz cenový výměr č. 01/2014). Tyto ceny se totiž vztahují pouze na prodej a koupi, což rozhodnutí vyvlastňovacího úřadu není.

S P. Kočicou lze souhlasit v tom, že "situaci komplikuje to, že jsme v minulosti od vlastníka třeba vykoupili polovici pozemku za sto padesát korun, a po změně zákona mu můžeme nabídnout jen šedesát korun." Bez ohledu na uvedené cenové rozmezí se nabízené ceny výrazně snížily, protože zákon č. 405/2012 Sb., který novelizoval zákon o vyvlastnění i zákon č. 416, od 1. února 2013 zakazuje přihlížet ke zhodnocení pozemku dopravní stavbou jako dříve. Na riziko, že se zastaví výkupy, jsem nejen já upozorňoval dávno před přijetím zmíněné novely.

A tak nám je ředitel ŘSD nucen sdělit, že "se zase začalo mluvit o novele, která by situaci vlastníků pozemků zlepšila." Názorná ukázka koncepční práce Ministerstva pro místní rozvoj, které zákony připravuje.

Jakub Hanák